Kasvatuskumppanuus
Oppilas- ja opiskelijahuolto
Kolmiportainen tuki
Yleisessä tuessa opiskelevalle laki ei edellytä oppimissuunnitelman laadintaa. Sisukas-tukimallissa oppimissuunnitelma esitetään laadittavaksi myös yleisen tuen piirissä oleville sijoitetuille lapsille. Sijoitetulla lapsella esimerkiksi kielellisen alueen haasteet eivät välttämättä näy vielä alkuopetuksen aikana, mutta voivat tulla esille, kun oppiaines muuttuu käsitteellisemmäksi ylemmillä luokilla. Alkuopetuksessa kielellisen alueen vahvistamiseksi tehty työ auttaa opiskelun myöhemmissä vaiheissa.
Tehostetussa tuessa oppilaalle tulee tehdä oma oppimissuunnitelma, joka perustuu pedagogiseen arvioon. Oppimissuunnitelma laaditaan yhdessä lapsen huoltajan tai hänen laillisen edustajansa kanssa.
Erityisessä tuessa opiskelevalle oppilaalle on tehtävä kirjallinen opetuksen järjestämistä koskeva suunnitelma (HOJKS). Tämä suunnitelma pohjautuu pedagogiseen selvitykseen, ja edellyttää myös oppilaan ja hänen huoltajansa kuulemista.
Myös kotona on tärkeää tukea sijoitetun lapsen opiskelua. Tämä on tarpeen erityisesti silloin, kun opiskelun välinetaidoissa (lukemisen sujuvuus ja luetun ymmärtäminen, oikeinkirjoitus ja matematiikan perustaidot) on pulmia. Vanhemmat voivat harjaannuttaa näitä taitoja koulusta saatujen ohjeiden mukaisesti yhteistyössä luokanopettajan ja erityisopettajan kanssa.